Sunday 23 February 2014

Cara Mencairkan Cream Cheese untuk Kek Kontena/Bekas Plastik.

Salam sejahtera, sudah lama tidak menaip di blog ini. Ada pun masuk blog tapi sekadar update gambar-gambar tempahan sahaja. Kadangkala ada juga dapat mesej dari teman fb nak minta resepi dan tips tetapi masa tidak mengizinkan, sebenarnya bukan saya tidak mahu balas di inbox semasa online fb. Cuma saya rasa ada baiknya saya menulis di blog ini. Bukan semua orang boleh baca dan manfaat kan nya jika sekadar di kongsikan dalam inbox fb. Harap-harap dapatlah kongsikan pada semua. 
Kepada kak Mami Acai, maaf lah banyak-banyak. Kadangkala minta resepi atau tips, saya tak balas. Jangan marah ya kak. Maklumlah semua kerja saya buat, walaupun ada pembantu tapi kalau baru 2 orang (1 jaga baby, 1 pula pembantu dapur) mana lah cukup. Balas inbox, komen di personal fb juga di fb page, WeChat, Twitter & Instagram pun ada. Bukan niat nak pasang semua social network tapi sebelum berniaga online, dahulu saya ada sudah Twitter dan Instagram, cuma saya tukarkan nama saja sebab dari nama personal ke perniagaan kan. 
Ok untuk nak buat kek kontena atau kek dalam bekas plastik, apatah lagi nak curahkan cream cheese di dalam bekas plastik tersebut. Cream cheese tu perlulah cair sikit. Maksud saya, cair sikit bukan lah letak air tapi letak UHT Whipping Cream. 


Ia boleh didapati di mana-mana supermarket. Tapi anda perlu sekata kan nya dengan kemanisan cream cheese tu, nanti letak banyak, sudah hilang pula la manis nya. Kalau saya, saya seimbangkan supaya cair-cair sikit, saya cuba dulu untuk merasa nya sikit, jika tidak manis, tambahkan susu pekat. Saya biasanya guna UHT Whipping Cream jenama Anchor sebab ianya sedap, jenama lain pun boleh, terpulang pada anda, asalkan ianya UHT Whipping Cream
Ala macam kita nak buat kek Snow Cheese. Kan cream cheese atau krim kejunya putarkan dengan susu pekat. Bezanya untuk nak letak dalam bekas plastik atau kontena tu, kena cair sikit itu krim keju guna UHT Whipping Cream. Kalau anda letak pekat-pekat pada kek kontena, cepat lah habis cream cheese anda. Lagi pula kalau berderet-deret kek kontena yang anda ingin sediakan untuk makan sendiri atau jualan. Nanti tidak cukup pula cream cheese. Maka ikut dari kita pandai main agak kan nya atau tidak. Harap anda faham ya. Boleh tinggalkan komen pada ruangan box kecil warna biru sebelah kanan :-) saya akan cuba update tips lain lagi, insyallah. Sudah jam 2 pagi, esok saya ada tempahan kek barbie doll lagi. :-)

No comments:

Post a Comment